Ons laatste reisverhaal!

13 maart 2017 - Hanoi, Vietnam

Blog 11

Hi allemaal!
Vandaag is helaas de dag dat onze allerlaatste blog online komt met het verslag van onze backpackreis. Zondag 12 maart om 15:45 vliegen wij namelijk alweer terug naar Amsterdam. Hier dus de blog over onze laatste dagen in Azië. Op 6 maart namen wij de bus naar Samneua. Wij wilden namelijk naar Viengxai (leuke namen dit allemaal hé :) ), maar omdat daar geen directe bus naar toe ging, moesten we een stop maken in Samneua. Eigenlijk hadden we dus geen idee wat er te doen was in deze stad, maar volgens een Laotiaanse man was het een grote stad, dus we besloten er maar naar toe te gaan. De rit was weer met de localbus dus je kan wel raden hoe dat ging. Lekker hobbelig en zonder airco. Maar als ervaren reizigers die we zijn hadden we hier niet veel moeite mee en vulden we de tijd met slapen en muziek luisteren. Rond een uur of 5 arriveerde we op het busstation en namen we een tuktuk naar het centrum. Het centrum bestond uit een paar hostels en locals die nog nooit westerse hebben gezien. We waren nu echt in het Aziatische leven gekomen zonder enige glimp van toerisme. Ondanks dat waren er dus wel 10 tallen guesthouses en hostels tot onze beschikking die (natuurlijk) allemaal leeg waren. We kozen gelijk de eerste voor maar 50.000 kip (€5.50) per nacht. Het eerste wat we hierna deden was opzoek gaan naar avondeten. Dit was nogal moeilijk aangezien we onderweg nog geen één restaurant of eetplekje hadden gezien. Uiteindelijk hadden we er eentje gevonden waar alle toeristen in de stad zich vestigden. Alsnog zaten er maar 5 mensen in het restaurant maar we zagen nu gelukkig wel westers leven. Na een bak noodlesoep en wat rijst gingen we de stad verkennen. Helaas was er weinig te bekennen, en gingen we naar onze kamer om een plannetje voor de volgende dag te maken. We wilden graag naar Viengxai om de grotten van de 'secret war' te bekijken. Alleen in Samneua was natuurlijk geen travel agency te bekennen en dus moesten we het vervoer zelf regelen. Het scheen best moeilijk te zijn, als we het baseerden op de horrorverhalen op het internet, dus we wisten nog niet eens zeker of het wel zou lukken. De volgende ochtend (7 maart) liepen we met onze backpacks naar het busstation. Het was een barre tocht want we moesten een berg op, maar na 20 minuten waren we boven. We vroegen om een kaartje, en wat bleek: we waren bij het verkeerde busstation. Natuurlijk weer typische Nik & Lot. We namen maar een taxi naar het busstation want het was veelte ver om te lopen. De taxichauffeur bood aan om ons ook naar Viengxai te brengen, want hij moest er sowieso naar toe om andere mensen uit dit verlaten dorp  te halen. Dus voor dezelfde prijs als voor de bus namen we de taxi naar Viengxai. Eenmaal aangekomen was er echt niks en duurde het dus ook even tot we het hadden gevonden. We kochten een ticket en begonnen de tour inclusief een gids en audioguide. Hier even een kleine uitleg over wat het nou precies was: In de Laotiaanse oorlog doken alle 6 de regeringsleiders onder in grotten. Ze hadden ieder een eigen grot midden in de Jungle waar ze hun hele leven in het geheim voortzetten. De grotten waren helemaal ingericht, en zijn dus ook zo gebleven als een soort van museum. Je mocht de grotten ook zelf niet betreden vandaar de Gids, die ook nog uitleg gaf. We hadden een tour met een Australisch koppel. Het was heel interessant om te zien hoe goed er over alles was nagedacht en hoe ze gewoon door leefden in een grot. Om 13:00 waren we klaar en konden we met het Australische koppel mee in hun Taxi weer terug naar Samneua. We hadden hier dus echt nog heel veel tijd over, en aangezien er niks te doen was gingen we lunchen, een ijsje halen en gewoon een beetje relaxen. De volgende ochtend stonden we vroeg op om het levenloze Sam Neua te verlaten. We namen de bus weer terug naar het vertrouwde Hanoi! Om half 8 vertrokken we en ging de reis van start. Rond half 12 kwamen we aan bij de border om Laos achter ons te laten en Vietnam weer binnen te treden. Om half 7 werden we afgezet bij het busstation van Hanoi. Het probleem was alleen dat het 30 minuten rijden was vanuit het centrum. Het volgende probleem was dat er geen ATM in de buurt was. Maar het kwam natuurlijk allemaal goed want we namen een uber (dat is dus een soort online taxi bedrijf waar wij zelf ook nog nooit van gehoord hadden) met een andere Nederlander en een Amerikaan en we kwamen uiteindelijk aan in The Old Quarter. We aten iets wat we zeer gemist hadden in Hanoi, namelijk Dominos pizza! We aten onze pizza op en zochten tegelijkertijd een slaapplek op. Deze konden we alleen heel moeilijk vinden, dus we gingen weer als vanouds langs alle hostels lopen voor een kamer. Al snel liepen we langs een hele schattige homestay en konden we ons hier vestigen en gingen we slapen. De volgende ochtend (9 maart) konden we na een lange tijd weer een keertje uitslapen dus dat deden we dan ook zeker. Om half 12 gingen we ons bed uit en maakte we ons klaar voor de dag. We ontbeten/lunchden bij Highlands coffee, een soort van Vietnamese Starbucks. Hierna liepen we door naar het Ho Chi Minh museum/mausoleum. We kochten een kaartje en liepen snel door het museum want we kwamen natuurlijk eigenlijk voor het mausoleum wat wij veel interessanter vinden. We vroegen het even aan een bewaker en wat bleek, het mausoleum was alleen open van half 9 tot 11. Om die tijd waren wij nog lang aan het slapen dus helaas moesten we het mausoleum even uitstellen tot morgen. We gingen hierna naar het station van Hanoi toe om mensen te zien sporten terwijl wij lekker zaten. Verder gingen we heel veel winkeltjes bekijken, en dingen kopen. Als avondeten aten we (3 keer raden) weer pizza, en een tiramisu vakje als toetje! De volgende ochtend (10 maart) stonden we extra vroeg op om naar Ho Chi Minh toe te gaan. Dus om half 9 stonden we buiten en gingen we ontbijten. Om 10 uur waren we weer op het terrein klaar om hem te zien. Maar wat bleek, op vrijdag is het mausoleum dicht. Dus voor de 2de keer op rij was het mislukt om Ho Chi Minh te zien. Voor de zoveelste keer weer een ontzettende Nik & Lot actie ;). Wat nu wel open was, was The Presidentale Palace. Hier konden we nu wel naar toe om het huis van Ho Chi Minh te zien. Hij woonde in een soort van Franse bistro, wat helemaal niet zo groot was. Dus terwijl hij een van de rijkste van die tijd was gaf hij helemaal niet veel waarde aan luxe en grootte wat mooi was om te zien. Hierna gingen we naar het citadel. Dit was ook een plek waar de regering onderdook tijdens de oorlog en wat later helemaal verwoest is. De reünies zijn bewaard en worden hier nu laten zien, wat wij natuurlijk erg interssant vonden :). Voor vandaag waren de museumtripjes voorbij en gingen we verder met onze andere dagelijkse bezigheid. Dit is natuurlijk shoppen! We gingen naar 2 verschillende malls. In de eerste stonden alleen maar meubels, wat ook niet erg was want we konden nu lekker chillen op de bank. Tot dat we werden weg gestuurd en we gingen toen maar door naar de volgende mall genaamd de Trang Tien Plaza! Hier waren helaas alleen maar winkels die net iets boven ons limiet zaten zoals Chanel dus we gingen maar een ijsje eten bij het foodcourd. De rest van de middag spendeerde we ook weer aan winkelen bij alle leuke boetiekjes. Het avondeten werd dit keer geen pizza wat natuurlijk ook best bijzonder is. We gingen snel even naar de kamer om even te wachten tot de nightmarket open ging. Rond half 9 gingen we weer even rond kijken op de Night Market! Hij was echt heel groot dus we vermaakte ons prima. Na deze leuke dag gingen we weer naar de kamer, en maakten we ons klaar om te gaan slapen. Zaterdag 11 maart ging van start. Onze laatste kans om het mausoleum in te kunnen. We stonden weer zo vroeg op voor onze laatste kans. Toen we aankwamen was die gelukkig wel open, en dat was te zien. Er stond een rij van wel 2000 mensen allemaal voor het mausoleum. Maar wat is het mausoleum nou eigenlijk? Nou het is dus het graf van Ho Chi Minh de oud-president van Vietnam. Zijn lichaam kan je dus bekijken in een glazengraf in een gebouw genaamd het Ho Chi Minh Mausoleum. Dit is redelijk bizar en bijzonder vandaar dat het zo populair is in Hanoi en waardoor zo veel mensen er naar toe willen. Net zo als wij! Na 3 kwartier in de rij gestaan te hebben konden we eindelijk naar binnen. Er stond heel erg veel bewaking om en in het gebouw. In het midden van het gebouw stond zijn graf, je mocht er 1 rondje om heen lopen zonder te stoppen. Wij twijfelen nog steeds heel erg of het lichaam nou echt of nep is, want het zag er net uit als een Wase pop. Maar aan de andere kant zou er wel heel veel geld en moeite in gestoken zijn voor iets wat nep is en eigenlijk weinig waard. Het blijft dus een mysterie. Hierna gingen we voor een vroege lunch een ijskoffie en een broodje kip eten. We gingen hierna weer stoppen om een crêpe te eten, want ja, de laatste dagen moet je nog meer genieten. Eigenlijk is dat niet echt mogelijk, maar voor het idee. De rest van de middag spendeerden we aan het kopen van de laatste cadeautjes en souvenirs. Toen was het alweer tijd voor het laatste avondmaal, wat natuurlijk weer Dominos werd. We namen een extra grote pizza om ons zelf nog even te verwennen voor de laatste keer en gingen hierna naar de kamer. We moesten namelijk onze backpacks nog helemaal inpakken wat namelijk ook nog heel lang ging duren. Na 2 uur inpakken waren we eindelijk klaar voor het vertrek van morgen. We kletsen over het naderende einde van de reis en hoe leuk het was geweest. Rond 1 uur gingen we slapen en was de laatste volle dag voorbij. Vandaag zondag 12 maart was het dan zo ver, we moesten Azië helaas gaan verlaten. We begonnen de dag door onze homestay te verlaten na 4 nachtjes, en te gaan ontbijten. Na het ontbijt gingen we nog even door de stad lopen, nikki's boek omruilen en onze backpacks ophalen. Om 11:30 werden we opgehaald door de taxi die ons naar het vliegveld bracht. Eenmaal daar aangekomen aten we eerst even bij de Burger King en hierna checkte we in. We moesten om 15:45 vliegen dus om 15:15 was het tijd om te boarden. Hier voor gingen we eerst nog even ons laatst Vietnamese geld uitgeven aan boekenleggers en eten aangezien we nog maar $1 dollar hadden. We stapte het vliegtuig in en onze reis naar huis begon. De eerste vlucht was naar guanzau (China). We arriveerden daar rond 7 uur. Nu hadden we een overstap van ongeveer 5 uur voordat onze vlucht naar parijs begon. We aten hele dure pizza van 14 euro, waar we natuurlijk ontzettend van schrokken, want we waren die prijzen natuurlijk niet gewend. Echter hadden we geen andere keuze en genoten we vol van onze dure pizza! We kochten nog een ijsje als toetje, en hierna gingen we alweer boarden. In het vliegtuig keken we een filmpje, en voor de rest was het vooral slapen. Na 12 uur arriveerden we in Parijs. Toen gingen we weer lekker duur ontbijten omdat er geen andere optie was en we nu weer even konden wennen aan de Europese prijzen. We moesten nog ongeveer een uurtje wachten voordat we konden boarden voor de vlucht naar Amsterdam. De vlucht duurde maar een uurtje dus om tien uur waren we alweer in Amsterdam. We haalden onze backpacks op in de bagage hal en maakten ons mentaal klaar om iedereen weer te zien. We liepen naar de aankomsthal waar onze familie en vrienden ons stonden op te wachten. We renden natuurlijk als eerste op onze honden af want die hadden we het meest gemist. We knuffelden en kletsden met iedereen en deden daarna nog even een drankje als afscheid. Nu kwam het moment dat we helaas na twee maanden afscheid moesten nemen van elkaar. Het werd natuurlijk weet hartstikke emotioneel want zo zijn we, omdat we elkaar nu opeens niet meer 24/7 bij elkaar zijn. We gingen hierna naar huis, en de reis was helaas afgelopen! Het was echt een geweldige ervaring, en hoe wij hier op terug kijken en hoe er het ervaren hebben kan je de volgende keer zien!

Veel Liefs Nik en Lot!
#nikenlotgoabroad