Koh Rong en Siem Reap!

8 februari 2017 - Koh Rong, Cambodja

Blog 6 Haai allemaal! 4 februari werden we vanuit Phnom Phen afgezet bij het busstation van Sihanoukville. We namen een tuktuk naar de haven en wachten daar op de speedboat die ons naar Koh Rong bracht. Na ongeveer een uur te hebben gevaren kwamen we aan op het eiland. We gingen zoals gewoonlijk weer opzoek naar een tentje met WiFi om onze overnachting te boeken. We wilden graag in een tent slapen op het strand maar dat was helaas niet te vinden op booking.com. Dus toen moesten we rondlopen op het eiland, opzoek naar tentenavontuur. We vonden vrijwel direct een geschikte. We moesten wel zelf de tent opzetten en een staanplaats uitkiezen. Er waren niet veel opties, dus we stalden de tent uit op zand, stenen en wortels. Op het strand kon namelijk niet, maar omdat we zo graag in een tent wilden, namen we het voor lief. Vervolgens gingen we een busticket kopen naar Siem Reap en een boottrip. Na dit geregeld te hebben, gingen we eten en wilden we nog even zwemmen in het donker. Heel handig was dit niet, aangezien we de rotsen niet goed zagen. We spoelden het zout weg in de douche, en wilden vroeg gaan slapen aangezien dat vannacht niet echt gelukt was. Maar toen kwam het probleem dat we alleen een tent hadden gekregen, en geen matje, kussen of slaapzak. Zelf hadden we dit natuurlijk ook niet allemaal mee, dus moesten we gaan improviseren. We kwamen niet verder dan slapen op een trui als kussen, liggen op onze sneldrogende handdoek, en een natte hamamdoek als dekentje. Zoals je snapt, lag niet niet erg comfortabel en hadden we niet heel lekker geslapen. Ook hoorden we rond 6 uur al krijsende kippen naast onze tent en Cambodjanen die schelpdieren aan het wassen waren. Dus we maakten ons maar klaar en gingen ontbijten. We hadden onze bikini aan en besloten over het eiland te gaan lopen, opzoek naar een geschikt plekje om te zwemmen. Na wat uurtjes te hebben gezwommen en gebakken in de zon, moesten we ons haasten voor de boottrip. De eerste activiteit was snorkelen. Nik had dit nog nooit gedaan dus na wat lichte paniekaanvalletjes door het nieuwe ademhalen, ging alles goed. We zagen veel koraal, zee-egels en scholen vissen. De volgende stop was vissen. We kregen een plastic rol met visgaren eromheen en aan het uiteinde was aas. De bedoeling was om het garen weg te gooien en dat de garen dan vanzelf van de tol af zouden glijden. Als wij het gooiden, kwam het net zo hard weer terug tegen de boot aan dus het was niet echt een succes. We werden compleet uitgelachen door Aziaten die het supergoed konden. Wat volgde waren nog 2 visstops en daarna werden we naar long beach gebracht waar we mochten zwemmen en de zonsondergang mochten bekijken. Ook gingen we 'barbecuen' op de boot, wat niks meer inhield dan koude rijst, gebakken vis die we (wij dus niet maar de Aziaten) vanmiddag gevangen hadden, en rauwe ui met wortel aan een stokje. We maakten er het beste van, en vervolgde de trip naar een plekje waar we mochten zwemmen met plankton. Wij werden als proefkonijnen gebruikt omdat niemand anders wilden/durfden. Het was donker en we gingen met de snorkels op opzoek naar plankton. We zagen kleine glittertjes, wat plankton was. Eenmaal weer aan lang gekomen hadden we honger na dit karige avondmaal. Dus de pannenkoeken en ijskoffie kwamen weer op tafel. We keken nog bij wat kraampjes en kochten samen dezelfde ring, als aandenken. Toen gingen we terug naar de tent om onze nachtrust te pakken. Deze nacht sliepen we gelukkig iets beter. We werden rond half 9 gewekt door wat Cambodjaanse kindjes. We waren erg nieuwsgierig wat er nou in die tent zat dus we lieten ze binnen. Na wat knuffels deden we onze bikini aan en genoten nog een paar uurtjes van de zee, de zon en de gezellige sfeer op het eiland. Hierna was het tijd om onze tent af te tuigen, onze spullen in te pakken en het geweldige eiland weer te verlaten. Onze Ferry ging om 4 uur (smiddags). Eenmaal weer aangekomen in Sihanoukville hadden we tweeëneenhalf uur om te eten. We moesten namelijk om 19:10 bij een restaurantje zijn waar we werden opgehaald door een tuktuk. Je zou denken dat dat meer dan genoeg tijd is. Maar niet voor ons. We kwamen rond 19:20 aan, wat normaal geen probleem is. We vroegen nog of er nog wel een tuktuk kwam, maar (30 no worry's verder) begonnen we ons toch zorgen te maken. De bus vertrok 19:30 en dat was het nu al geweest. Opeens maakte de restaurant baas zich ook zorgen en zei dat als we het nog wilde redden, we nu zelf enorm snel een tuktuk moesten nemen naar het busstation. Er was geen tijd voor uitleg, dus we renden naar de eerste de beste tuktuk en zeiden dat hij ons op zijn allersnelst naar het busstation moest brengen want we hadden haast. We arriveerden rond 19:50 maar onze bus stond er nog!!! Buddha stond blijkbaar aan onze zij. We mochten met ze 2e in een busbed en hadden zachte dekentjes. We kwamen aan (dinsdag 7 februari) tweeëneenhalf uur te vroeg aan Siem Reap dus hadden geen idee wat we nu moesten doen. Het was namelijk 6 uur sochtends, en niks was open. Uiteindelijk vonden we een tentje met WiFi en ontbijt, en reserveerden ons hostel. We konden nog niet inchecken maar mochten wel onze spullen achterlaten. Voor de rest hadden we niet echt een planning, dus gingen we de buurt verkennen. We kwamen langs een tempel en gingen daarna naar de 'old market'. We besloten om naar het war museum te gaan, maar die was best ver dus we namen een tuktuk. Het was een openluchtmuseum en zag er heel uniek uit. We werden weer afgezet in het centrum waar we gingen lunchen. Nik was de hele dag al niet zo lekker dus we gingen naar het hostel terug om daar in te checken en even uit te rusten. Ook kochten we nog een ticket voor de Ankor Wat tempels, wat we morgen zouden gaan doen. We gingen nog even wat eten en daarna vroeg slapen want we waren allebei doodmoe omdat we de laatste 3 nachten nauwelijks geslapen hadden. De volgende dag (woensdag 8 januari) stonden we om 7 uur op, gingen we ontbijten in ons hostel en werden rond half 9 opgehaald door de tuktuk en werden als eerste naar de Ankor Wat tempels gebracht. We bleven daar 2 uur en gingen vervolgens naar nog een stuk of 5 tempels (waar we de naam niet meer van weten). Het was heel mooi en indrukwekkend om te zien, maar na 6 ongeveer dezelfde tempels te hebben gezien vonden we het prima om weer in het centrum te zijn. We gingen wat lunchen (om 3 uur smiddags) en kochten bustickets naar Battambang. We keken in alle winkeltjes en toen was het al gauw weer etenstijd. We aten bij de Mexicaan en gingen naar de 'night market' waar we nog wat leuke spulletjes kochten. Daarna maar weer terug naar het hostel om te gaan relaxen en slapen aangezien we om 6:30 alweer paraat moesten staan voor de bus die ons naar Battambang zou brengen. Slaaplekker! Liefs Nik en Lot! #nikenlotgoabroad

1. Bianca:
    8 februari 2017
    Ohhhwww ik had de tent op t strand idd wat romantischer voorgesteld! Kindjes schattig. Mooie foto s dames... pak ook je rust he! Dikke x tot t volgende reisverhaal!
  2. Danelien:
    8 februari 2017
    wat een avonturen. Bounty island snorkelen, tempels, super gaaf , jullie regelen het top!!
  3. Jan:
    9 februari 2017
    Toppertjes , nog niet genoeg van pannenkoeken geweldig hè Azië grrrr jaloers oompje
  4. Oma An:
    11 februari 2017
    Wat een fantastische reis Lotte. We genieten van jullie verslag. Rob stuurt ze door.
    Lief, Oma en Opa