Veel busritten en avonturen richting het zuiden!

20 januari 2017 - Hue, Vietnam

Blog 3

Hei iedereen!
De busrit van Ha Long Bay naar Ninh Binh (20 januari) duurde iets langer dan gedacht. Maar na 6 uur waren we aangekomen, en was het zoeken naar een taxi die ons naar het hotel bracht. Gelukkig vonden we die heel snel. Na 10 minuutjes waren we gearriveerd en kregen de leukste ontvangst ooit. Er waren 2 Vietnamese jonge mannen die ons meteen thee gaven en met ons gingen praten. Na dit theekransje gingen we naar de kamer de spullen uitpakken en vervolgens weer naar beneden om daar wat te eten. Lot had rijst met kip en Nik had chicken noodle soep. We hoorden opeens heel hard gekakel en vroegen wat dat was. De Vietnamese man zei 'don't worry, don't worry!' en maakte een gebaar dat de kip gedood werd. We schrokken ons kapot omdat we net kip hadden besteld en bang waren dat hij nu voor ons gedood werd. Nik moest meteen ervan huilen en wilde vanaf toen proberen om vegetariër te worden. Na deze rare ervaring kwamen de mannen bij ons zitten en vroegen of we mee wilden naar een flower festival. Wij zijn altijd in voor avontuur, dus gingen mee. We gingen met de fiets en voelden ons weer even oer Hollands. Het enige verschil is dat we door de bussen, auto's, voetgangers, scooters, brommers en vrachtwagens moesten fietsen. Maar voor alles is een eerste keer! We kwamen veilig aan bij de bloemenmarkt (die is er alleen deze periode omdat het voor Aziaten pas 28 januari oud en nieuw is, en ze vaak bloemen aan elkaar geven voor geluk) en werden rondgeleid. Van alle kanten wilden mensen met ons op de foto omdat we Europees zijn. Na deze fotoshoot gingen we terug naar ons hotel. Daar hadden een nog een gênante scène toen we een verdieping te vroeg de deur opendeden en daar 2 naakte mensen lagen. Oeps.
De volgende ochtend gingen we (op de fiets) de buurt verkennen en op zoek naar een travel agency om een busticktet te kopen naar Hué. Maar dit bleek nog niet zo makkelijk te zijn. In de verste verte was er nog geen te bekennen. Na ruim een uur fietsen vonden we er 1, waar ze, als kers op de taart, op nog een pizza verkochten. Dus daar gingen we mee brunchen. De bustickets waren alleen duur, vanwege oud en nieuw. Dus we boekten ze uiteindelijk bij ons eigen hotel. Na dit geregeld te hebben waren we moe en deden we een powernap. Toen we wakker werden gingen we met de fiets verder de buurt verkennen. Een paar monumenten en tempels verder, was Lot gevallen van de fiets en deed een paar koprollen omdat de weg heel slecht was, maar Gelukkig was er niks aan de hand. Maar van schrik hadden we honger en gingen we eten. Toen maar snel terug want de bus naar Hué vertrok om 8 uur Pm. Na bijna een uur wachten kwam de bus en vertrokken we richting het zuiden. We sliepen in een vrij luxe nachtbus alleen was er geen plek genoeg voor alle mensen. Dus na 14 uur rijden was iedereen blij dat ze uit de bus mochten. Zondag 22 januari rond 8 uur kwamen we aan in Hué.
We hadden nog geen overnachting dus die gingen we tijdens het, Europese (waterig) gebakken ei, ontbijt reserveren. We liepen naar ons hotel toe, maar zagen onderweg een klein pluizig beestje zitten. We liepen er direct naar toe om te kijken hoe het met het kleine katje (genaamd Sissi, vernoemd naar een taartenwinkel waar we gesnoept hadden) ging. We gaven hem water uit een dopje. Hij was compleet in shock en had het koud. Maar naast water moesten we ook eten hebben voor Sissi. Dus Nik ging achterop de scooter van een Vietnamees naar de markt om vlees, soep en noodles te kopen. Eenmaal terug kregen we Vietnamese hulptroepen die Sissi in een doosje deden met een kleedje. En die meer met hem durfden en konden doen dan wij. Met een half gerust hart vonden ons hotel. Aangezien we al onze warme kleding al 300 keer hadden aangehad, zochten we meteen een laundry service op. We gingen naar de forbidden Purple city lopen, maar dat vonden de gierige Hollandaises te duur. Dus onze tocht vervolgde naar de Dong Ba market. Toen was ons geld op, en gingen we pinnen en avondeten. Ook kochten we een busticket naar Hoi An voor 24 januari en een dragon boat tour voor morgen. De vanmiddag gekochte taart bij Sissi, verdween voor het slapen gaan nog even in onze buik zodat we goed gevuld konden dromen.
23 januari ontbeten we met pannenkoeken die ontzettend lekker waren. Toen werden de blije meiden opgehaald door een bus die ons naar de boot bracht. Onderweg gingen we langs veel tempels, monumenten en tombs en lunchten we gezamenlijk op de boot. Na de tour werden we afgezet bij het hotel. We gingen opzoek naar avondeten, en zoals gewoonlijk eindigden onze zoektocht bij een Europees tentje met pizza en burgers. We wilden nog even naar een avondmarkt waar we souveniers kochten in de regen. Omdat we zo'n geweldig ontbijt hadden gehad vanochtend (wat inclusief was) besloten we dat morgenochtend weer over te doen. Maar dan dubbel. Dus vandaag (24 januari) aten we 4 pannenkoeken met thee als ontbijt. Hierna volgde weer een tocht door de regen opzoek naar nog wat winkeltjes en een supermarkt waar we snacks voor de busrit haalde. De regen kon ons humeur niet verpesten, want we zongen en dansten over de straten wat zorgde voor veel vreugde van de Huéisten. Rond 1 uur vertrok de bus van de travel agency naar Hoi An en was de reis richting het zuiden weer begonnen!
Liefs Nik en Lot!
Het volgende verhaal zal gaan over onze avonturen in Hoi An!
Stay tuned :)
#nikenlotgoabroad

1. Anita:
    24 januari 2017
    Jullie maken wat mee he leuk om te lezen meiden leuk geschreven liefs
  2. Danelien:
    24 januari 2017
    Wat een gaaf verhaal zoveel energie en actie en geeft inzicht in jullie reis door Vietnam. Hebben jullie al verse springroll gegeten mmm xd