De kust van Vietnam verkennen!

18 januari 2017 - Cat Ba Island, Vietnam

Blog 2
Xin chào!

Jaja we zijn al helemaal gewend in Vietnam! Woensdag 18 januari vervolgde onze reis naar Ha Long Bay. Na de bijna 4 uur durende, hobbelige busrit bereikten we het kustplaatsje. Eenmaal aangekomen bleek dat ons plan helemaal niet zo goed was. Het was namelijk zo dat we 2 nachten een hotel gereserveerd hadden in Ha Long Bay. Maar er bleek daar niks anders te doen dan een boottocht maken. En daar hadden wij niet op gerekend aangezien ons plan was om dat in Cat Ba te gaan doen en in Ha Long Bay alleen de omgeving te verkennen. Een afzetterige gids bood ons allerlei boattrips aan, waarbij je kon kiezen voor 1 nacht in de boot slapen of 2, inclusief eten en activiteiten.
We hadden geen andere optie dan op dit aanbod in te gaan, want er was in de verre verte nog geen travel agency te bekennen. Dus 280 euro (totaal) lichter gingen we ons volgende avontuur aan. We hadden gekozen voor 2 nachten, 3 dagen, aangezien we toch al opgelicht waren en er weinig verschil was in de prijs. Met de speedboot gingen we naar een ontzettend mooie, ouderwetse piratenboot. We waren helemaal in ons element op die boot. Totdat we moesten overstappen naar een andere, oude, vieze boot. Maar, spontaan als wij zijn, maakten we er toch nog een feestje van. Na een culinaire lunch, volgde onze eerste activiteit. Namelijk kajakken. Of kanoën (we weten het verschil niet). We voeren door de bergen en grotten van Ha Long Bay. Het was een hele mooie ervaring in een ontzettend mooie omgeving. Vervolgens mochten we gaan zwemmen en van de boot af springen. Eerst van de eerste verdieping, daarna van de tweede, en toen (jeetje wat zijn we toch een waaghalzen) van de derde verdieping. De dag was al weer bijna om. We hadden nog een gezamenlijk diner met Duitsers, Engelsen, Amerikanen en Russen. En er volgde een gratis bier avond met leuke meezingers.
Donderdag 19 januari besloten we het ontbijt om 8 uur maar over te slaan, want 3 keer rijst met kip en groenten eten op een dag gaat deze prinsesjes wat te ver.
Maar hierdoor hadden we de planning van de dag gemist en hadden we geen idee wat ons te wachten stond. We werden gewekt met de mededeling dat we land hadden bereikt en dat we onmiddellijk van de boot af moesten. Maar zo snel konden wij dat niet aangezien onze kamer 1 grote zwijnenstal was. Maar goed het lukte op tijd. We moesten een half uurtje wachten op de bus die ons naar Cat Ba bracht. Eenmaal in Cat Ba aangekomen werden we naar een hotel gebracht. Hé we sliepen toch 2 nachten op de boot?? Ja dat is ook wat wij dachten maar blijkbaar niet :)
Gelukkig was het hotel helemaal oke. Grote kamer, lieve mensen en het eten was prima. Na de typisch Vietnamese lunch kregen we een keuze: of we gaan zelf Cat Ba verkennen (naar de plaatselijke vismarkt bijvoorbeeld) óf we gaan met de boot naar monkey island. Dit kostte echter wel geld maar niet veel, rond de 6 euro. We kozen ervoor naar monkey island te gaan. De boottocht was weer ontzettend mooi. Wij gingen op het voordek staan en voelden ons net Rose en Jack uit de Titanic. Toen we op het eilandje aankwamen zochten we wat schelpen en deden we een hike met 1 van de mooiste uitzichten die we ooit hebben gezien. Toen we weer met beide voeten veilig op het strandje waren, gingen we apen zoeken. Die zaten rond het restaurantje en in het oude verlaten gebouw. Super leuk om te zien, maar wat minder leuk was is dat ze nogal agressief waren naar de toeristen toe. Wat ik ook begrijp want ze worden daar neergezet als een toeristische trekpleister. We gingen weer met de boot terug en met de bus naar ons hotel. Daar volgde weer een culinair vreetfestijn. Na het eten gingen we de buurt verkennen en liepen we langs tientallen winkeltjes met eigenlijk dezelfde dingen. Maar toch vinden wij ze allemaal even leuk en gaan we elk winkeltje binnen. De volgende ochtend hadden we om 8 uur ontbijt. Deze keer besloten we wel te gaan aangezien om geen uitleg te missen. En omdat we energie moesten binnen krijgen voor de hike die we straks gingen doen. Eenmaal bij het national park aangekomen, kon de hike beginnen. Nikki ging onderweg half hyperventileren omdat het zo stijl was, maar we hebben de top bereikt, hadden weer een geweldig uitzicht en waren we weer een ervaring rijker. Nadat we deze mounth everest hadden beklommen werden we naar de boot gebracht die ons terugbracht naar Ha Long Bay. Daar was het zoeken naar een bus die ons naar Nihn Bihn bracht. Gelukkig vonden we die snel met mede-backpackers uit Amerika. We zitten nu in die bus en het is half 2.
See you next time!
Liefs Nik en Lot.
#nikenlotgoabroad

1. Caroline:
    20 januari 2017
    Laat je niet oplichten meiden. 280 euro is daar een jaarsalaris. Haha
  2. Anita:
    20 januari 2017
    Jullie schrijven zo leuk maar let wel op je centjes 380 euro is inderdaad oplichting
  3. Opa:
    21 januari 2017
    Wat een avontuurlijke meiden.Als ouderwetse grootvader maak ik me natuurlijk zorgen om jonge meisjes in een aziatisch- onontwikkeld- land; in mijn tijd gebeurde deze reizen niet.
    Maar goed veel plezier, Opa
  4. Danelien:
    21 januari 2017
    Pas 7 dagen in Vietnam en al zoveel meegemaakt, super !! ben benieuwd naar jullie vervolg ...xx Daan
  5. Sam Van kranenburg:
    24 januari 2017
    Niet zoveel geld uitgeven lieverds!!!